ZARYS HISTORII RUCHU WEGAŃSKIEGO


W pierwszej połowie XX wieku niektórzy członkowie ruchu wegetariańskiego w Wielkiej Brytanii zaczęli eksperymentować z dietą i stylem życia wolnym od produktów zwierzęcych. Jednak daleko było wtedy do powstania formalnej grupy propagującej taki styl życia.

W lipcu 1943 roku Leslie Cross pierwsza wyrazila swoja dezaprobatę odnośnie jedzenia produktów nabiałowych.

W marcu 1944 roku w Vegetarian Messenger zostało opublikowane streszczenie wykładu zatytułowanego „Czy wegetarianie powinni jeść produkty nabiałowe?”, który został przedstawiony przez Donalda Watsona na zebraniu w grudniu 1943 roku.

W sierpniu 1944 Donald Watson i Elsie Shrigley wyrazili potrzebę zaistnienia odrębnej grupy nie spożywającej produktów nabiałowych i propozycję tą przedstawili Vegetarian Society, które tą propozycję odrzuciło.

W listopadzie 1944 roku Donald Watson, Elsie Shrigley i pięciu innych zainteresowanych spotkało się w Londynie i utworzyło odrębną organizację o nazwie Vegan Society.

Nazwa VEGAN powstała poprzez usunięcie pięciu środkowych liter ze słowa VEGetariAN.

W lutym 1960 roku powstaje American Vegan Society, którego założycielem jest Jay Dinshah.

Od tamtego czasu ruch wegański zyskuje coraz więcej zwolenników na całym świecie. Publikowane jest wiele książek nt weganizmu, prowadzone są badania naukowe nad wpływem diety wegańskiej na zdrowie ludzi, działają grupy i organizacje promujące weganizm. Firmy produkujące żywność, odzież oraz atykuły codziennego użytku oznaczają swoje produkty jako wegańskie, a coraz liczniejsze wegetariańskie i wegańskie restauracje serwują smaczne i zdrowe potrawy wolne od produktów zwierzęcych.

DIETA

Prawidłowo ułożona dieta wegańska połączona z suplementacją witaminy B12 stanowi dobrą podstawę do tego by żyć zdrowo. Udowodniono, że najbardziej odpowiednie jest spożywanie  posiłków w postaci mało przetworzonej i surowej.

Podstawową zasadą zdrowego odżywiania jest spożywanie urozmaiconego pożywienia. Każde pożywienie posiada inne właściwości więc jeśli odpowiednio urozmaicasz swoją dietę i przy okazji starasz się prawidłowo łączyć pokarmy tym lepiej dla twojego organizmu.

Tak jak każde inne diety, niektóre diety wegańskie są bardziej kompletne od innych. 
Biały chleb, utwardzony tłuszcz, biały ryż czy frytki można zaliczyć do produktów wegańskich jednak spożywane często przynoszą więcej strat niż korzyści dla organizmu.

Tak samo dieta, w której króluje przysłowiowa bułka z dżemem i spaghetti z sosem pomidorowym nie stanowi podstaw dla pełnowartościowej diety wegańskiej.

Podstawę pełnowartościowej diety wegańskiej powinny stanowić produkty jak najmniej przetworzone tj. oleje tłoczone na zimno, świeże owoce i warzywa, orzechy, pieczywo pełnoziarniste, tofu, strączkowe oraz świeże soki.

Grupa lekarzy z amerykańskiej organizacji Physicians Committee for Responsible Medicine 
zaleca by weganie spożywali co najmniej 3 porcje warzyw dziennie zawierające:

zielone warzywa takie jak:brokuły i zielonolistne tj. szpinak

ciemno żółte i pomarańczowe takie jak marchew

5 porcji produktów pełnoziarnistych tj. chleb, ryż i makaron

3 porcje owoców

2 porcje strączkowych.

EKOLOGIA

Wyżywienie weganina wymaga zużycia o wiele mniejszej ilości wody, energii i ziemi niż wyżywienie osób, które spożywają produkty zwierzęce.

Przykład Stanów Zjednoczonych pokazuje, że ilość wszystkich surowców (produkty bazowe dla hodowli, gospodarki leśnej i górnictwa – łącznie z ropą naftową), które poświęca się w USA dla hodowli zwierząt wynosi 30%. Jeśli wszyscy Amerykanie zostaliby weganami, to ilość surowców, których używamy do produkcji naszego pożywienia zostałaby zredukowana do 2%.

Potrzeba 100 tys. litrów wody, aby wyprodukować 1 funt mięsa, podczas gdy wystarczy 100 litrów wody, aby uzyskać 1 funt pszenicy. Innym niezwykle ważnym faktem jest to, że z odchodów zwierząt hodowanych na farmach wydzielają się ogromne ilości szkodliwych substancji (np. amoniak), które w znaczny sposób zatruwają powietrze i przyczyniają się do powstania efektu cieplarnianego.

Większość ludzi jest świadoma niebezpieczeństwa jakie grozi południowoamerykańskim lasom tropikalnym, zresztą nie tylko temu regionowi świata. Natomiast tylko niewiele ludzi wie, że w USA istnieje niebezpieczeństwo, które może doprowadzić do zniknięcia wszystkich lasów. Co 5 sekund znika 4000 metrów kwadratowych z drzewami.

ETYKA

Weganizm jest zarówno dietą, systemem etycznym jak i stylem życia promującym świadomość, współczucie i pokój.

Weganie reprezentują pogląd, że wszystkie czujące istoty żywe mają taką samą wartość i powinny być traktowane z szacunkiem dla ich potrzeb, względnie pozostawione w spokoju. Tak długo jak zwierzęta będą traktowane z okrucieństwem i zabijane dla mięsa i skór, tak długo ludzie będą cierpieć.

Ludzie powinni stać się świadomi jak ich preferencje kulinarne kreują cierpienie i oddziałują na zdrowie całego świata. Weganie wierzą, że styl życia wolny od produktów zwierzęcych powoduje powstawanie zdrowych relacji pomiędzy ludźmi i ich otoczeniem.

DEFINICJA WEGANIZMU

Weganizm to styl życia oparty na diecie roślinnej mający na celu utrzymanie zdrowia człowieka oraz będący integralną częścią życia bez cierpienia.

Dieta wegańska składa się z owoców, warzyw, orzechów, pestek, nasion, zbóż, strączkowych oraz glonów spożywanych na surowo bądź w postaci przetworzonej. Odpowiednio skomponowana, połączona z suplementacją witaminy B12 i regularnymi ćwiczeniami fizycznymi dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych i pozwala cieszyć się dobrym zdrowiem i energią życiową.

Weganie nie spożywają żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, tj.: mięso, ryby, mleko i przetwory (sery, jogurty, kefiry itd.), jajka, miód, żelatyna itd., oraz nie używają skór, futer, wełny, jedwabiu, lanoliny i innych produktów pochodzących z ciał zwierząt lub z wyzysku zwierząt.

Weganie sprzeciwiają się okrucieństwu wobec zwierząt oraz ich wykorzystywaniu do celów rozrywkowych: ogrody zoologiczne, cyrki, przetrzymywanie zwierząt w klatkach, wyścigi konne i inne formy ekspoatacji zwierząt.

Stosując kosmetyki i inne produkty nie testowane na zwierzętach przeciwstawiają się też wiwisekcji proponując alternatywne metody testowania produktów.

Witaj świecie!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec et elit quis lacus bibendum ultrices. Ut id massa ut ipsum pretium rhoncus vitae at mauris. Nulla faucibus, quam a volutpat luctus, arcu est viverra justo, nec fringilla sapien odio eget neque. Sed quis est ac felis suscipit venenatis. Cras posuere sem quis arcu pretium pulvinar. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Aliquam erat volutpat. Phasellus bibendum mauris at est bibendum a ullamcorper diam pretium. Aliquam erat volutpat. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Cras sem massa, consequat sagittis imperdiet vitae, lobortis non mauris. Donec magna urna, volutpat vel commodo a, pharetra et ante. Praesent dapibus ornare mattis. Phasellus metus enim, fringilla egestas facilisis nec, viverra eget quam.

Nulla placerat est in urna viverra ac accumsan odio volutpat. In dolor ligula, imperdiet non accumsan tristique, scelerisque in velit. Integer a tellus et est cursus facilisis sit amet in mi. Donec et risus sit amet tellus iaculis ultrices viverra sit amet enim. Aenean leo mi, porttitor sed convallis ac, pharetra non arcu. Suspendisse ullamcorper odio id arcu suscipit blandit. Nulla facilisi. Fusce sed dui massa, dictum dictum libero. Aenean hendrerit fermentum pulvinar. Nam vitae euismod augue. Pellentesque porttitor erat ut diam mattis id ornare ligula lacinia. Praesent nulla mauris, sodales vel hendrerit eget, euismod id lorem. Duis varius elit vel nisi blandit sed molestie nibh egestas.

Nam ut sem a sem porttitor consectetur eu vitae nisl. Cras varius ornare felis vitae consectetur. Nam hendrerit faucibus elementum. Mauris mi dui, molestie bibendum sagittis quis, vulputate vulputate lectus. Pellentesque posuere arcu nec felis sodales accumsan. Nullam mattis, sapien quis lacinia pharetra, nunc est dapibus sapien, at vestibulum lacus nisi at neque. Integer et molestie neque. Morbi pharetra lacinia ligula id eleifend. Pellentesque rhoncus semper eros. Duis condimentum convallis mollis.

Cras sed orci vitae dui ultricies gravida. Vestibulum eu pharetra purus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque sed felis ut nisi volutpat pulvinar. Sed luctus placerat viverra. Donec urna mi, aliquam a tristique sit amet, interdum viverra elit. Quisque mattis consectetur aliquet. Integer a cursus arcu. Suspendisse potenti. Sed auctor arcu vulputate lorem porttitor a suscipit ligula dapibus. Quisque euismod odio nec tellus auctor porta.

Cras nec commodo ligula. Aenean et magna placerat dui sodales mollis nec non nunc. Aliquam nec dolor lorem, viverra lacinia sem. Nullam rhoncus pellentesque sollicitudin. Donec lacus lacus, cursus nec posuere in, consequat vitae augue. Aenean nec nisi at purus varius consectetur id in sem. Vestibulum eu tortor diam, ac bibendum mauris. Maecenas eu ornare augue. Maecenas ullamcorper, ipsum eget ornare tempor, mauris lacus rutrum arcu, id congue nulla mi eget augue. Aliquam eget mauris vel diam imperdiet feugiat. Pellentesque posuere lectus vitae magna fringilla congue. Nulla non odio quis elit tincidunt convallis. Quisque bibendum nulla lectus. Sed pellentesque, enim vel scelerisque ultrices, justo odio adipiscing sapien, sit amet rhoncus magna lectus at arcu. Etiam lacinia mollis mi a bibendum. Ut dolor turpis, iaculis nec ullamcorper vel, scelerisque ac nibh. Maecenas vitae odio pellentesque justo congue accumsan id sit amet tortor.